آداك فلز كاوه آداك فلز كاوه .

آداك فلز كاوه

مستربچ چيست؟

مستربچ چيست؟

مستربچ  را مي توان به عنوان يكي از بهترين و ايده آل ترين محصولاتي دانست كه در صنعت پلاستيك سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين متريال در نوع خود توانست انقلاب بزرگي را در دنياي پلاستيك سازي ايفا كند. به گونه اي كه اين روزها بخش قابل توجهي از تغييراتي كه در پلاستيك اعمال مي شود، به كمك مستربچ ها ممكن شده است. با اين حال كم نيستند افرادي كه هنوز با اين محصول و ماهيت آن آشنايي ندارند و نمي دانند مستربچ چيست؟
همين عامل باعث شده تا در پروسه انتخاب و استفاده از آن دچار مشكل شوند. ما در ادامه اين مقاله سعي داريم تا مرور واضحي بر روي اين متريال بي نظير داشته و تمام جنبه هاي آن را براي شما عزيزان بيان كنيم.

ماهيت مستربچ

اغلب افراد با شنيدن نام مستربچ دچار سردرگمي مي‌شوند. اين موضوع هم به دليل نداشتن درك صحيح و واضح از آن است.
در حقيقت اغلب آن ها نمي‌ دانند كه مستربچ چيست و ساختار آن به چه صورت است. در اين رابطه بايد عنوان كنيم كه آن نيز مشابه دانه هاي گرانولي هستند.
با اين تفاوت كه  برخلاف دانه هاي گرانولي، از پليمر ساخته نشده اند. بلكه شامل مواد افزودني، پايه پليمري و عامل سازگار كننده هستند.
پايه پليمري و عامل سازگار كننده مي توانند باعث تركيب بهتر آن با دانه هاي گرانولي شوند. مواد افزودني هم مي‌تواند شامل رنگ، پر كننده ها و تركيباتي باشد كه در نهايت منجر به تغيير خواص پلاستيك نهايي مي شوند.
در واقع بخش افزودني مستربچ، مهمترين عاملي است كه منجر به تغييرات كلي اين ماده شده است.
مواد تغيير دهنده، رنگ، پركننده ها و يا تركيبات ديگري كه منجر به تغيير خواص مي شوند، همگي به عنوان ماده افزودني به آن اضافه مي‌شوند.
همين عامل باعث شده تا اين مواد، كاربردها و كارايي هاي گوناگوني داشته باشند.

مواد اوليه مستربچ چيست؟

به منظور توليد مستربچ ‎ها، سه گروه از مواد شيميايي مورد نياز مي‌باشد. پليمر پايه به عنوان بنيان اصلي اين محصول نقش كاربردي را به عهده دارد.
اين گروه از تركيبات بايد داراي خصوصياتي ويژه‌اي مثل وزن مولكولي پايين باشند. تشابه خصوصيات پليمر‌هاي پايه به مواد پلاستيكي اصلي از ديگر نكاتي است كه در اين قسمت بايد مورد توجه قرار گيرد. پليمرهاي آلكيدي، پلي پروپيل، پلي اتيلن‌ها و اتيلن وينيل استات، از پركاربردترين پليمرهاي پايه مي‎ باشند.
افزودني‎ ها شامل تقويت كننده‌ها، پركننده‎ ها و پيگمنت‌هاي رنگي هستند، دومين تركيب كاربردي در سنتز مستربچ مي ‎باشند.
اين گروه از مواد شيميايي با ايجاد تغييراتي در خواص پليمرها، در بهبود و حفظ كيفيت محصول نهايي اهميت ويژه‌اي دارند.
پيگمنت‌هاي مورد استفاده در فرايند توليد اين نوع پليمرها‌ از قدرت رنگ دهي فوق العاده‌اي برخوردار مي‎ باشند.
بنابراين به منظور پخش شدن و يكنواخت شدن رنگ در محصول بايد از تقويت كننده‌ها و پركننده‌هاي مناسبي استفاده شود.
از آميختن نسبت‌هاي دقيقي از اين تركيبات، افزودني‌هاي متناسب با پليمر پايه حاصل مي‌شود.
سنتز و توليد مستربچ از چندين مرحله تشكيل شده است. نخستين قدم براي تهيه‌ي اين مواد پليمري، طراحي فرمولاسيوني با بازده بالا مي ‎باشد.
بهينه سازي مقادير مواد اوليه‌، زمان و سرعت تركيب شدن آن‌ها  و ديگر پارامترها بر اساس فرمولاسيون و خروجي دستگاه صورت مي‌پذيرد.
مرحله‌ بعدي مخلوط نمودن مواد اوليه و ذوب كردن آن‌ها در دماي مناسب مي‌باشد.
اين مرحله از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي ‎باشد؛ چرا كه موثرترين روش براي پخش و يكنواخت سازي افزودني‌ها در تمام قسمت‌هاي پليمر مي‌باشد.
خيس شوندگي افزودني‌ها، مخلوط كردن فيزيكي، توزيع، پراكنده سازي و پايدار نمودن مراحل اصلي فرايند مخلوط سازي مي‎ باشند.
بعد از اتمام مراحل سنتز، لازم است كه تركيب تهيه شده، توسط سيستم‌هاي خنك كننده در دماي مناسب خنك شوند.
در نهايت براي ساخت مستربچ‌هايي با اندازه‌هاي مناسب و به صورت دانه‌اي، آن‌ها را از فيلترهاي الك كننده عبور مي‌دهند.

انواع مستربچ

كاربرد هاي بي نظير و البته كارايي منحصر به فرد مستربچ باعث شده تا انواع مختلفي از آن ها در بازار عرضه شود.
هر يك از اين مدل ها براي طيف خاصي از امور استفاده شده و كاربرد منحصر به خود را دارند. در حالت كلي مستربچ ها به سه گروه رنگي، افزودني و پركننده تقسيم مي شوند.
منظور از مستربچ هاي افزودني، محصولاتي است كه در آن ها تركيبات مختلفي اضافه شده كه به منظور بهبود خواص ماده نهايي استفاده مي شوند.
براي مثال مقاومت در برابر اصطكاك، كاهش چسبندگي، براق سازي، روشن كنندگي و … از جمله كاربرد هايي است كه به وسيله مستربچ هاي افزودني فراهم مي شود.
البته بايد اين مورد را خاطرنشان كنيم كه هر كدام از اين مدل ها خود نوع خاصي داشته و براي امر ويژه اي مورد استفاده قرار مي گيرند.
همين عامل هم باعث شده تا گروه مستربچ هاي افزودني، به عنوان متنوع ترين و بزرگترين گروه از اين دسته از محصولات تلقي شود.
دسته دوم از مستربچ ها تحت عنوان مستربچ رنگي شناخته مي شوند. اين دسته از مستربچ ها همانگونه كه از نامشان پيداست، به منظور تغيير رنگ پليمر نهايي استفاده مي شوند.
در داخل اين مواد رنگدانه هاي غليظي وجود دارد كه تركيب آن ها با ماده نهايي منجر به تغيير رنگ پلاستيك نهايي مي شود.
عموما مستربچ هاي رنگي براي طيف مختلفي از رنگ ها و گروه هاي مختلف ايجاد مي شود كه هر كدام از آن ها به نحوي مي تواند نظر توليدكنندگان و مصرف كنندگان را به سمت خود جلب كند.
بر همين مبنا مي‌توان گفت كه گروه مستربچ هاي رنگي آن تنوع بالايي داشته و زير دسته هاي آن بسيار زياد است.
گروه سوم از انواع مستربچ ها به نام مدل هاي پر كننده شناخته مي شود. در واقع اين دسته از محصولات وظيفه افزايش حجم پلاستيك نهايي را دارند.
بر همين مبنا ماده نهايي نسبت به نمونه اوليه حجم و ساختار بزرگتري خواهد داشت.
اين موضوع باعث مي شود تا ميزان استفاده از دانه هاي گرانولي اوليه كاهش يافته و در هزينه افراد صرفه جويي شود.
به عبارت ساده‌تر اغلب سازندگان اين مدل از مستربچ را براي كاهش قيمت تمام شده محصول استفاده مي كنند.
اين عامل باعث شده تا در سال‌هاي گذشته محبوبيت اين مدل ها افزايش پيدا كند.

آشنايي با مستربچكاربرد مستربچ در صنايع چيست

كاربرد هاي مستربچ

همان گونه كه در ابتداي متن هم اشاره كرديم، مهمترين و اصلي ترين عاملي كه موجب نفوذ مستربچ در ميان عامه مردم شده، كاربردهاي متنوع آن است.
در واقع اين دسته از محصولات مي توانند خواص پلاستيك خام را به طرز معجزه آسايي تغيير دهند. به گونه اي كه آن را براي استفاده هاي گوناگون مناسب كرده و بدين ترتيب محصولي ايده آل از آن مي سازند.
كاربرد مستربچ ها تا حد زيادي به نوع آن ها بستگي دارد. اما شاخص‌ترين كاربردي كه براي اين محصولات وجود دارد، تغيير رنگ است كه به وسيله مستربچ هاي رنگي ممكن شده است.
به عبارت ساده‌تر اين مدل از متريال ها مي توانند رنگ نهايي پلاستيك را مطابق با نياز شما تغيير داده و بدين ترتيب جلوه بهتري به آن ببخشند.
كاهش هزينه هاي نهايي دومين كاربرد شاخص مستربچ ها است. اين قابليت ها به وسيله مدل هاي پركننده ممكن شده است.
كاربرد ديگري كه براي اين محصولات عنوان مي شود، تغيير خواص فيزيكي و شيميايي است. زماني كه حرف از تغيير مي شود، گونه ها و مولفه هاي زيادي مد نظر است.
همين عامل باعث شده تا كاربرد مستربچ ها در اين حيطه بسيار گسترده باشد. براي مثال آن ها مي توانند خاصيت هاي مختلفي را به پلاستيك نهايي ببخشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • شفاف كنندگي
  • بهبود خاصيت ضربه پذيري
  • ليز كنندگي
  • كاهش چسبندگي
  • روشن كنندگي
  • براق سازي
  • پايدار كنندگي نور
  • افزايش مقاومت سايشي
  • و …

مجموع اين كاربرد و كارايي ها باعث شده تا انواع مستربچ بيش از پيش در بين صنايع مختلف نفوذ كرده و به متريالي مناسب براي انجام تغييرات در پليمرها بدل شوند.

جذابيت‌هاي مستربچ چيست؟

به دليل كاربردهاي فراواني كه اين نوع پليمر در بخش‌هاي متفاوت صنعت دارد، در انواع متعدد توليد و مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
تنوع گسترده اين مواد پليمري باعث شده در ساخت طيف وسيعي از محصولات پلاستيكي، قطعات خودرو و لوازم خانگي به كار برده شوند.
مستربچ‌هاي رنگي، افزودني، ليز كننده، آنتي بلاك، آنتي استاتيك، پايدار كننده و روشن كننده از انواع پركاربرد اين محصول مي‌باشد.
از مزاياي اصلي و فوق العاده‌ي مستربچ‌، مي‌توان موارد فراواني را نام برد. از جمله خصوصياتي كه اين مواد پليمري دارند، شكل گرانولي آن مي‌باشد، كه استفاده و جابجايي اين پليمر را بسيار آسان نموده است.
اشكال دانه‌اي به دليل اندازه‌ي كوچكي كه دارند، فضاي كمي را اشغال كرده و ذخيره‌سازي آن‌ها به سهولت  قابل انجام مي‌باشد.
استفاده از مقادير بهينه و كم اجزاء تشكيل دهنده‌، باعث كاهش هزينه‌ي مواد اوليه و سنتز اين پليمرها نسبت به ديگر محصولات پليمري شده است.
به همين دليل از نظر اقتصادي بسيار مقرون به صرفه مي‌باشند. علاوه بر اين كوتاه بودن زمان سنتز اينگونه پليمرها، باعث جلب رضايت صنعتگران در حوزه‌هاي مختلف شده است.
همچنين ساده بودن فرايند سنتز از برتري‌هاي كاربردي انواع مستربچ‌هاي پليمري مي‎باشد.
يكنواختي رنگ، عدم پخش شدن پيگمنت‌ها و تركيبات افزودني از ديگر پارامترهاي مهم در انتخاب مستربچ مي ‎باشد. از آنجا كه عدم پخش شدن افزودني‎ ها در قسمت‌هاي مختلف پليمر، باعث كلوخه شدن رنگ‌ها، تركيبات تقويت كننده مي‌شوند، برخورداري از اين ويژگي بسيار حائزه اهميت مي‌باشد.
پايداري و ثبات خواص مورد استفاده در طولاني مدت، يكي ديگر از عوامل اساسي مصرف اين تركيبات پليمري مي‌باشد.
كنترل شرايط سنتز به منظور تغيير پارامترهاي مختلف مانند شفافيت اينگونه پليمر‌ها، كمك بسزايي به مصرف كنندگان و سازندگان محصولات پلاستيكي نموده است.
همچنين عدم آلودگي شيميايي و حذف هزينه‌هاي اضافي جهت پاكسازي مستربچ‌ها، باعث شده كه در ساخت انواع ظروف پلاستيكي و لوازم آشپزخانه از اين پليمرهاي دانه‌اي شكل استفاده شود.

خريد مستربچ

همان گونه كه مطالعه كرديد، مستربچ ها مي‌توانند نقشي بسيار كليدي در تغيير ساختار پلاستيك ها داشته و به همين جهت به متريالي مناسب براي تغيير خواص آن بدل مي شود.
همين عامل هم سبب شده تا تقاضاي زيادي براي خريد مستربچ ميان كاربران شكل گيرد. با اين حال اغلب آن ها نمي دانند كه كدام مدل براي نياز آن ها مناسب بوده و از چه مرجعي آن را تامين كنند.
ما در گروه آداك سعي كرده ايم تا بهترين مدل هاي مستربچ  را در اختيار هموطنان عزيز قرار دهيم.
لذا اگر به دنبال خريد اين محصول و يا دانستن قيمت آن هستيد، مي توانيد هم اكنون با كارشناسان ما تماس حاصل فرماييد.

نكته طلائي مستربچ چيست؟

سازگاري عوامل اتصال دهنده‌ي مستربچ با اجزاء ديگر باعث مي‌شود، تركيبات مورد استفاده با سهولت با يكديگر تركيب شده و به راحتي به حالت اوليه برگردند.
از اين رو در صورتي كه محصول نهايي مطابق خواسته‌ي توليد كننده تهيه نشود، امكان ذوب نمودن اين پليمرها و شكل دهي مجدد آن‌ها وجود دارد.
به دليل تنوع و دسترسي آسان به اين تركيبات پليمري، تطبيق پليمرهاي پايه با محصولات و كالاهاي توليدي ميسر مي‌باشد.
مقاومت در برابر عوامل محيطي مختلف، سازگاري با شرايط گوناگون، شكل ظاهري مناسب و زيبا از ديگر امتيازات اساسي پليمرهاي مستربچ مي‌باشد.

منبع: adakeurope.com


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۷:۳۶ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :