آداك فلز كاوه آداك فلز كاوه .

آداك فلز كاوه

مستربچ متاليك

مستربچ متاليك

مستربچ‌ها فراورده‌هاي پليمري مي‌باشند كه از تركيب سه پليمر پايه به همراه افزودني‌هاي مختلف و عوامل سازگار كننده تهيه مي‌شوند. سنتز اين محصولات پليمري طي چند مرحله با روشي آسان و در زماني كوتاه قابل انجام مي‌باشد. به همين دليل هزينه و انرژي اندكي را به خود اختصاص داده است. اين گروه از مواد پليمري داراي انواع متعددي مي‎ باشد. مستربچ متاليك يكي از متنوع ترين مستربچ‌ رنگي مورد استفاده در صنعت است كه در زمينه‌هاي بسياري مورد كاربرد واقع مي‌شوند.
اين تركيب پليمري با طيف‌ وسيعي از رنگ‌هاي شيك و در اندازه‌هاي مختلف قابل توليد مي‌باشند.
به دليل غلظت بالاي رنگ دهي كه اين مستربچ‌هاي زيبا دارند، باعث كاهش مقدار مصرف آن‌ها در توليد كالاهاي صنعتي مي‌شوند.
استفاده از اين مواد پليمري در زمان كوتاهي توانسته تحولات بزرگي را در فراوري انواع ظروف مصرفي و لوازم خانگي ايجاد نمايند.
اين نوع از پليمرها كه از رنگدانه‌هاي فلزي تهيه مي‌شوند، براي براق نمودن و جلا دادن به محصولات استفاده مي‌شوند.
مستربچ متاليك‌ داراي رنگ بندي‌هاي فراواني مي‎ باشد كه انتخاب رنگ آن‌ها بر اساس نوع كاربرد‌شان صورت مي‌گيرد.
عبور نور از ذرات رنگي و درخشان از اين فراورده‌هاي پليمري باعث جلوه دادن به محصولات مي‎ شود. به همين دليل اين گروه از پليمرها با استقبال گسترده‌ي صنعتگران روبه رو شده اند.
استفاده از رنگدانه‌هاي فلزي در تهيه‌ي اينگونه مواد پليمري، عامل مهمي در محبوبيت آن‌ها شده است.
بنابراين با توجه به ويژگي‌هايي كه اين نوع رنگدانه‌ها به اين مستربچ‎ ها مي‌‌دهند، قيمت مستربچ متاليك نسبت به ساير پليمرهاي كاربردي افزايش مي‌يابد.
در ميان اين گروه از پليمرهاي سنتزي، مستربچ‌هاي نقره‌اي، به دليل درخشندگي زيبايي كه دارند، در ساخت بسياري از محصولات پلاستيكي به كاربرده مي‌شود.
در بعضي مواقع از اين نمونه براي آبكاري با نقره نيز استفاده مي‌شود. علاوه براين كيفيت بالا اين پليمرها، عامل مهمي در خريد مستربچ متاليك از سوي توليدكنندگان لوازم تزئيني شده است.

رنگدانه‌ هاي مستربچ متاليك

براي تهيه‌ مستربچ متاليك از رنگدانه‌هاي فلزاتي مانند آلومينيوم استفاده مي‌شود. از آنجا كه تهيه‌ اين رنگدانه‌ ها از فلز خالص صورت مي‌گيرد، خصوصيات زيادي از فلز را دارا مي‌باشند.
به دليل خواص ويژه‌اي كه فلز آلومينيوم دارد، از آن جهت تهيه‌ي رنگدانه‌هاي صنعتي استفاده مي‌شود. از برجسته ترين ويژگي‌هاي اين فلز پايداري و چكش خواري مي‌باشد.
علي رغم رنگدانه‌هاي ديگر كه به صورت گرانولي يا كروي هستند، پيگمنت‌هاي اين فلز به شكل پركه‌هاي آلومينيومي مي‌باشند. به دليل همين هندسه، باعث حفظ خواص آلومينيوم شده‌اند.
اين رنگدانه‌ها به صورت ارزش‌هاي كاربردي و زيبايي دادن به پليمر اضافه مي‌شوند. پوشش دهي، انعكاس نور، محافظت نمودن در برابر عبور گاز، بخار و حرارت و كدورت زياد، از جمله خواصي مي‌باشند كه اين پيگمنت‌ها به مستربچ مي‌بخشند. بنابراين خريد مستربچ متاليك با چنين ويژگي‌هايي بايد از توليدكنندگان معتبر صورت گيرد.
رنگدانه‌هاي فلزي با سه هندسه مختلف در صنعت پلاستيك استفاده مي‌شود كه شامل طيف‌هاي رنگي از كاملا تيره تا كاملا روشن مي‌باشد.
معمولا از پيگمنت‌هاي آلومينيومي براي ايجاد رنگ نقره‌اي در مستربچ‌ها استفاده مي‌شود.
به منظور رنگ دهي به مستربچ متاليك از ذرات مش بندي شده استفاده فلزات ديگري مانند مس و برنج نيز استفاده مي‌شود.
اما از آنجا كه اين فلزات در معرض رطوبت و اكسيژن به سرعت كدر مي‌شوند، از تركيب رنگدانه‌هاي چندين فلز با درصدهاي مناسب براي تهيه‌ي اين مستربچ استفاده مي‌شود.
رنگ‌هاي متاليك، داراي يك رنگ زمينه‌ خاص مي‌باشند، بنابراين در هنگام انتخاب رنگدانه‌هاي فلزي بايد به اين نكته توجه نمود.
از آنجا كه رنگدانه‌هاي  معدني، مات شدن مستربچ را افزايش مي‌دهد، استفاده از آن‌ها به همراه رنگدانه‌هاي فلزي توصيه نمي‌شود.
بهينه سازي مقادير رنگدانه‌ها، چگونگي تركيب آن‌ها و ديگر مراحل رنگ دهي در مستربچ‌ها بايد دقيق و طبق دستورالعمل تهيه شود؛ چرا كه تغيير در مشخصه‌هاي رنگدانه‌ها مي‎ تواند مشكلاتي از جمله كلوخه شدن، انباشتگي و ايجاد رگه‌هاي اضافي را به همراه داشته باشد.

پيشنهاد آداك: مستربچ چيست؟


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۰۷:۲۸ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :