آداك فلز كاوه آداك فلز كاوه .

آداك فلز كاوه

انواع مستربچ

انواع مستربچ

مستربچ ها را مي توان جزو خلاقانه ترين توليداتي دانست كه تاثير بسيار چشمگيري در پيشرفت صنعت توليد پلاستيك داشته است. اين ماده قادر است تا طيف زيادي از مشكلات حيطه پلاستيك را برطرف كرده و مقياس پذيري آن در حيطه هاي مختلف را افزايش دهد. با اين وجود بخش زيادي از مردم اطلاعات دقيقي پيرامون اين ماده نداشته و با انواع مستربچ آشنايي ندارند. به همين جهت است كه در پروسه خريد يا انتخاب دچار سردرگمي مي شوند.

ما در ادامه اين مقاله سعي داريم تا مرور واضحي بر روي آن داشته و هر مدل را به شيوه اي ايده آل براي شما عزيزان شرح دهيم. لذا توصيه مي شود كه ما را تا انتهاي اين مقاله همراهي فرماييد.

مستربچ چيست؟

قبل از اين كه بخواهيم به بررسي انواع مستربچ بپردازيم، بهتر است ابتدا مرور كوتاهي بر روي خود آن داشته باشيم.

در واقع مستربچ ها به افزودني هايي گفته مي شود كه به منظور تغيير رنگ، كاهش قيمت نهايي يا بهبود ساختار پلاستيك ها استفاده مي شوند.

اين محصولات به همراه پلاستيك اصلي وارد دستگاه تزريق مي شوند. در حقيقت پلاستيك هاي خام با آن چيزي كه ما در زندگي روزمره خود مشاهده مي كنيم، تفاوت هاي شاخصي داشته و عموما بي رنگ هستند.

توليدكنندگان به وسيله مستربچ به آن ها رنگ دلخواه را مي دهند. از طرفي برخي از ويژگي هاي ديگر مانند نچسب بودن، آنتي اكسيدان بودن و… از جمله خواصي است كه مي توان به كمك مستربچ ها آن را به پلاستيك هاي خام اضافه كرد.

البته هر يك از اين ويژگي هاي توسط نوع خاصي از مستربچ ها اضافه مي شود كه ما در ادامه آن را خدمت شما عزيزان شرح داده ايم.

آشنايي با انواع مستربچ

اهميت و البته كاربرد مستربچ ها باعث شده تا انواع مختلفي از اين محصولات در بازار توليد شود. هر كدام از اين مدل ها نيز خود زير دسته ها و انواع گوناگوني دارند كه موجب گستردگي آن ها مي شود.

اما در حالت كلي تمام مستربچ هاي بازار در سه دسته جاي مي گيرند كه ما در ادامه همگي آن ها را خدمت شما عزيزان شرح داده ايم.

  • مستربچ پركننده

اين دسته از مستربچ ها را مي توان جزو ساده ترين و البته پيش پا افتاده ترين مدل هاي مستربچ دانست. اين متريال ها غالبا با هدف افزايش حجم پلاستيك نهايي استفاده شده و قيمت اندكي هم دارند.

همين مورد باعث شده تا اغلب صنعتگران از آن ها براي كاهش قيمت تمام شده پلاستيك هاي نهايي استفاده كنند.

براي ساخت اين مدل از مستربچ ها، غالبا تركيباتي نظير كربنات كلسيم، مستربچ تالك، ميكا و… استفاده مي شود.

البته ناگفته نماند كه اين تركيبات علاوه بر خاصيت پر كنندگي خود، برخي از خواص ماده نهايي را هم تغيير مي دهند.

  • مستربچ رنگي

مستربچ رنگيانواع مستربچ: مستربچ رنگي

مستربچ رنگي را مي توان دومين گروه از اين محصولات بي نظير دانست. در واقع اين تركيبات رايج ترين راهكار ممكن براي تغيير رنگ نهايي پلاستيك هستند.

اين متريال ها داراي حجم زيادي از رنگ دانه ها و مقدار اندكي از پليمر هاي حمل كننده هستند.

توليد كنندگان اين مستربچ ها را به همراه پلاستيك خام وارد دستگاه تزريق كرده و نتيجه نهايي دقيقا مطابق با رنگ مستربچ هاي رنگي خواهد بود.

البته بايد عنوان كنيم كه شدت اين رنگ متناسب با غلظت به كار رفته و نوع مستربچ متغير خواهد بود.

از طرفي ممكن است تا حدودي در اصلاح ساختار پلاستيك موثر باشد. اما در هر حال وظيفه اصلي آن تغيير رنگ است.

  • مستربچ افزودني پركاربردترين انواع مستربچ

مستربچ افزودني را مي توان به عنوان مطرح ترين و البته پر كاربرد ترين مدل هاي اين محصول در بازار دانست.

در واقع اين تركيبات توانستند به شيوه اي اعجاب انگيز صنعت پلاستيك سازي را متحول كرده و موجب نفوذ آن در ساير حيطه هاي توليدي شوند.

هدف اصلي اين متريال ها ، بهبود يا اصلاح ساختار نهايي پلاستيك است. براي مثال ممكن است پلاستيك مورد نظر شما در نزديك مخازن سوخت قرار گيرد.

لذا نبايد به هيچ عنوان الكتريسيته ساكن توسط آن جذب شود. در اين حالت مي توان با افزودن مستربچ آنتي استاتيك، خاصيت مورد نظر را در پلاستيك نهايي ايجاد كرد.

البته اين موضوع تنها محدود به غير استاتيك كردن پلاستيك ها نمي شود. بلكه مي توان طيف بسيار بيشتري از ويژگي ها را در بطن آن ها جاي داد كه ما در ادامه برخي از آن ها را خدمت شما عزيزان ذكر مي كنيم.

  • مستربچ ليز كننده 

اين مدل به منظور كاهش اصطكاك در بين سطوح مختلف پلاستيكي استفاده مي شود. مواردي همچون سلفون بسته بندي، لوازم پزشكي و… از جمله توليداتي هستند كه اين نوع مستربچ در آن ها استفاده مي شود.

  • مستربچ روشن كننده

اين مدل از مستربچ ها به منظور شفاف سازي و براق سازي سطوح پلاستيكي استفاده مي شود. با بكار گرفتن اين متريال ها، نور بيشتري از پلاستيك نهايي عبور مي كند.

به همين جهت است كه در ساخت ظروف پلاستيكي، محصولات شفاف كننده فلوئورسنت و… استفاده مي شوند.

  • مستربچ آنتي بلاك 

اين دسته از مستربچ ها بيشتر به منظور كاهش چسبندگي بين لايه هاي مختلف پلاستيك استفاده مي شوند.

به همين جهت است كه در ساخت ورقه هاي پلاستيكي و به منظور جداسازي بهتر آن ها بعد از پروسه توليد، استفاده مي شوند.

اين موارد تنها گوشه اي از انواع مستربچ افزودني موجود در بازار است. مدل هاي ديگري نظير مستربچ  هسته زا، پايداركنندۀ نور UV، براق كننده، ضد سايش، كمك فرآيند پليمر، ضد شبنم، حفره زا، ضد چسبندگي و…. انواع  ديگري از اين تركيبات بي نظير هستند.

به ياد داشته باشيد كه هر كدام از اين مترال ها مي توانند علاوه بر خاصيت ياد شده، كاربرد هاي ديگري مثل تغيير رنگ يا پر كنندگي  داشته باشند.

از طرفي تركيبات به كار رفته در آن ها مي تواند تا حدودي موجب تغيير در ساختار نهايي محصول شما شود. لذا توصيه مي شود تا قبل از خريد، حتما مشاوره هاي لازم را از افراد حرفه اي دريافت كنيد.

سخن آخر

مستربچ را مي توان جزو مهمترين تركيباتي دانست كه در صنعت توليد پلاستيك استفاده مي شود.

كاربرد هاي بي نظير اين محصول باعث شده تا انواع مستربچ در بازار عرضه شود. با اين وجود بخش زيادي از افراد به خوبي با آن ها آشنايي ندارند.

ما در اين مقاله سعي كرده ايم تا انواع مستربچ موجود در بازار را براي شما عزيزان شرح داده و مروري بر زير دسته هاي هر كدام داشته باشيم.

با اين وجود اگر به دنبال خريد نوع خاصي از مستربچ هستيد، مي تواند هم اكنون با كارشناسان ما در شركت آداك تماس حاصل فرماييد.


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۰:۰۴ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :