آداك فلز كاوه آداك فلز كاوه .

آداك فلز كاوه

مستربچ پركننده

مستربچ پركننده چيست؟

در صنايع توليد محصولات پلاستيكي و پليمري، به منظور افزايش كيفيت و رفع مشكلاتي كه اينگونه كالاها دارند، از مستربچ‌هاي گوناگون استفاده مي‌شود. مستربچ‌ پركننده يا مستربچ فيلر، يكي از نمونه‌ هاي پركاربرد فراورده‌هاي پليمري است.
اين نوع مستربچ متشكل از سه نوع پليمر پايه، مقدار مناسبي افزودني و تركيبات سازگار كننده فعال مي‎ باشد.
اين پليمرهاي پايه شامل پلي استايرن، پلي اتيلن و پلي پروپيلن هستند كه بخش عمده‌‌ي آن‌ها را مواد معدني تشكيل مي ‎دهند.
وجود مواد معدني در تركيب مواد اوليه مستربچ‌ها، پايداري و مقاومت آن‌ها را بطور قابل توجهي افزايش مي‎ دهد.
پيگمنت‌هاي رنگي، پايدار كننده‌ها و تقويت كننده‌هاي متنوع تركيبات تشكيل دهنده‌ي اين افزودني‌ها مي‎ باشند.
ميزان استفاده از اين مواد شيميايي بر اساس فرمولاسيون طراحي شده براي توليد اين نوع مستربچ‌ها تعيين مي‌شود.
قيمت مستربچ پركننده با توجه به ويژگي‌هاي منحصر به فردي كه دارند، بسيار مناسب مي‌باشد، به همين دليل از نظر اقتصادي كاملا به صرفه مي ‎باشند.
افزودن مستربچ پركننده به فراورده‌هاي پليمري، علاوه بر بهبود كارايي محصولات پلاستيكي در برابر تغييرات دمايي، در صرفه جويي انرژي نقش بسزايي دارد.
همچنين به دليل تسريع در فرايند خنك شدن مستربچ از شكستن پليمر جلوگيري مي‌كند و باعث مقاومت محصولات مي‌شود.
نتايج حاصل از محصولات نهايي كه در توليد آن‌ها از انواع پركننده‌ها استفاده شده است، نشان از پايداري و مقاومت بيشتر اين محصولات در مقايسه با ساير كالاها مي‎ باشد.
با توجه به توليدات گسترده مستربچ‌هاي گرانول در سراسر دنيا، كيفيت و پايداري اين فراورده‌ها به يك معضل و دغدغه براي فعالان صنعت تبديل شده است.
بر همين اساس خريد مستربچ پركننده مرغوب از توليدكنندگان معتبر نقش ويژه‌اي در چگونگي توليد محصولات صنعتي خواهد داشت.
از آنجا كه از اين پليمرهاي فرآوري شده در توليد ظروف و بسته بندي‌هاي غذايي استفاده مي‌شود، به صورت مستقيم با سلامت انسان در ارتباط مي‎ باشند.
بنابراين توجه به كيفيت و كميت آن‌ها تاثير بسزايي در حفظ سلامت افراد دارد.

كاربرد مستربچ‌ پركننده مستربچ‌ پركننده چيست؟

پيشنهاد آداك: انواع مستربچ


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۳۰ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۰۹:۴۳ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

مستربچ صدفي

مستربچ صدفي

مستربچ‌ها، مواد پليمري با اشكال گرانول هستند كه با اهدافي مانند رنگ‌دهي، بهبود خواص محصولات، پايداري و استحكام فراورده‌ها مورد استفاده قرار مي‌گيرند. مستربچ‌ از اختلاط سه پليمر و درصدهاي مناسبي از افزودني‌هاي رنگي و عوامل سازگار كننده تهيه مي‌شوند. مستربچ صدفي يك نمونه زيبا و پركاربرد از انواع مستربچ‌هاي افزودني است كه با هدف تغييرات فيزيكي و شيميايي پليمرها به كاربرده مي‌شوند.
براي سنتز مستربچ‌هايي با طيف رنگ صدفي، از پليمرهاي پايه‌اي مانند پلي پروپيلن و پلي اتيلن استفاده مي‌شود.
از مخلوط كردن اين پليمرها با تيتانيوم دي اكسيد مستربچ سفيد توليد مي‌شود. سپس با افزودن پيگمنت‌هاي صدفي رنگ، مستربچ‌هاي صدفي حاصل مي‌شوند.
بنابراين براي توليد با كيفيت مستربچ صدفي، ابتدا لازم است طبق فرمولاسيون بهينه سازي تركيبات شيميايي با درصدهاي مختلف انجام شود.
طراحي فرمولاسيون با راندمان بالا اولين گامي است كه بايد براي تهيه‌ي انواع مستربچ‌ها انجام شود.
تفاوت عمده فرمولاسيون مستربچ‌هاي با رنگ صدفي و مستربچ‌هاي سفيد، ميزان پيگمنت‌هاي مي‌باشد، كه مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
مرحله‌ي بعدي سنتز مستربچ صدفي، خوراك دهي و تعيين حجم مواد اوليه‌اي است كه با توجه به ظرفيت و خروجي دستگاه صورت مي‌گيرد.
بنابراين لازم است درصدهاي بهينه شده در مرحله‌ي طراحي فرمولاسيون بر اساس اين مرحله صورت گيرد تا در روند توليد و محصول نهايي مشكلي ايجاد نشود.
بعد از اتمام اين مرحله نوبت به مخلوط كردن تمام تركيبات مورد نياز مي‌رسد.
از آنجا كه محصول نهايي يك مستربچ صدفي رنگ مي‎ باشد، آميختن مواد اوليه بايد با دقت زياد و مطابق دستورالعمل صورت گيرد.
چرا كه ايجاد كوچك‌ترين رگه‌هاي رنگي در سطح پليمر، باعث از بين رفتن ظاهر زيباي آن‌ خواهد شد.
در مرحله آخر، مهمترين بخش ذوب كردن پايه‌هاي پليمري مي‌باشد. بنابراين لازم است انجام اين فرايند در دمايي مناسب و با تجهيزات پيشرفته صورت گيرد.
البته انجام صحيح بخش‌هاي ديگر مانند خيس كردن افزودني‎ ها و رنگ‌ها در مرحله اختلاط از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي ‎باشد.

انواع مستربچ‌ها

فاكتورهاي جذاب مستربچ صدفي

برجسته ترين ويژگي مستربچ صدفي، كاربردهايي است كه اين پليمر به واسطه‌ي طيف‌هاي رنگي زيبايش از خود نشان مي ‎دهد.
ايجاد ظاهري براق و ظريف به فراورده‌هاي پلاستيكي، اولين خصوصيت كاربردي متسربچ‌هاي صدفي رنگ مي‎ باشد.
اين فراورده‎ هاي پليمري به دليل داشتن سطحي شفاف، توانايي عبور نور فرابنفش را دارند. به همين دليل ظاهري براق و صيقلي به فراورده هاي پليمري و پلاستيكي مي‌دهند.
بسته به كاربرد اين مستربچ‌ها، مي توان با اضافه كردن تركيبات ويژه، ميزان شفافيت و كدورت آن‌ها را تغيير داد.
درخششي كه در اثر استفاده از مستربچ‌هاي با رنگ صدفي در كالاهاي صنعتي پديد مي‌آيد، باعث افزايش خريد مستربچ صدفي از سوي صنعتگران شده است.
چرا كه اين نوع پليمر رنگي براي ساخت بسياري از محصولات صنعتي شيك و ظريف مانند لوازم تزئيني، انتخابي مناسب است.
همچنين اين ويژگي يكي از پارامترهاي تعيين كننده قيمت و خريد مستربچ صدفي مي ‎باشد. توليد اين پليمرهاي جذاب در اندازه‌هاي مناسب و براي كاربردهاي متعدد قابل انجام مي‎ باشد.


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲۳ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۵۷:۰۳ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

مستربچ متاليك

مستربچ متاليك

مستربچ‌ها فراورده‌هاي پليمري مي‌باشند كه از تركيب سه پليمر پايه به همراه افزودني‌هاي مختلف و عوامل سازگار كننده تهيه مي‌شوند. سنتز اين محصولات پليمري طي چند مرحله با روشي آسان و در زماني كوتاه قابل انجام مي‌باشد. به همين دليل هزينه و انرژي اندكي را به خود اختصاص داده است. اين گروه از مواد پليمري داراي انواع متعددي مي‎ باشد. مستربچ متاليك يكي از متنوع ترين مستربچ‌ رنگي مورد استفاده در صنعت است كه در زمينه‌هاي بسياري مورد كاربرد واقع مي‌شوند.
اين تركيب پليمري با طيف‌ وسيعي از رنگ‌هاي شيك و در اندازه‌هاي مختلف قابل توليد مي‌باشند.
به دليل غلظت بالاي رنگ دهي كه اين مستربچ‌هاي زيبا دارند، باعث كاهش مقدار مصرف آن‌ها در توليد كالاهاي صنعتي مي‌شوند.
استفاده از اين مواد پليمري در زمان كوتاهي توانسته تحولات بزرگي را در فراوري انواع ظروف مصرفي و لوازم خانگي ايجاد نمايند.
اين نوع از پليمرها كه از رنگدانه‌هاي فلزي تهيه مي‌شوند، براي براق نمودن و جلا دادن به محصولات استفاده مي‌شوند.
مستربچ متاليك‌ داراي رنگ بندي‌هاي فراواني مي‎ باشد كه انتخاب رنگ آن‌ها بر اساس نوع كاربرد‌شان صورت مي‌گيرد.
عبور نور از ذرات رنگي و درخشان از اين فراورده‌هاي پليمري باعث جلوه دادن به محصولات مي‎ شود. به همين دليل اين گروه از پليمرها با استقبال گسترده‌ي صنعتگران روبه رو شده اند.
استفاده از رنگدانه‌هاي فلزي در تهيه‌ي اينگونه مواد پليمري، عامل مهمي در محبوبيت آن‌ها شده است.
بنابراين با توجه به ويژگي‌هايي كه اين نوع رنگدانه‌ها به اين مستربچ‎ ها مي‌‌دهند، قيمت مستربچ متاليك نسبت به ساير پليمرهاي كاربردي افزايش مي‌يابد.
در ميان اين گروه از پليمرهاي سنتزي، مستربچ‌هاي نقره‌اي، به دليل درخشندگي زيبايي كه دارند، در ساخت بسياري از محصولات پلاستيكي به كاربرده مي‌شود.
در بعضي مواقع از اين نمونه براي آبكاري با نقره نيز استفاده مي‌شود. علاوه براين كيفيت بالا اين پليمرها، عامل مهمي در خريد مستربچ متاليك از سوي توليدكنندگان لوازم تزئيني شده است.

رنگدانه‌ هاي مستربچ متاليك

براي تهيه‌ مستربچ متاليك از رنگدانه‌هاي فلزاتي مانند آلومينيوم استفاده مي‌شود. از آنجا كه تهيه‌ اين رنگدانه‌ ها از فلز خالص صورت مي‌گيرد، خصوصيات زيادي از فلز را دارا مي‌باشند.
به دليل خواص ويژه‌اي كه فلز آلومينيوم دارد، از آن جهت تهيه‌ي رنگدانه‌هاي صنعتي استفاده مي‌شود. از برجسته ترين ويژگي‌هاي اين فلز پايداري و چكش خواري مي‌باشد.
علي رغم رنگدانه‌هاي ديگر كه به صورت گرانولي يا كروي هستند، پيگمنت‌هاي اين فلز به شكل پركه‌هاي آلومينيومي مي‌باشند. به دليل همين هندسه، باعث حفظ خواص آلومينيوم شده‌اند.
اين رنگدانه‌ها به صورت ارزش‌هاي كاربردي و زيبايي دادن به پليمر اضافه مي‌شوند. پوشش دهي، انعكاس نور، محافظت نمودن در برابر عبور گاز، بخار و حرارت و كدورت زياد، از جمله خواصي مي‌باشند كه اين پيگمنت‌ها به مستربچ مي‌بخشند. بنابراين خريد مستربچ متاليك با چنين ويژگي‌هايي بايد از توليدكنندگان معتبر صورت گيرد.
رنگدانه‌هاي فلزي با سه هندسه مختلف در صنعت پلاستيك استفاده مي‌شود كه شامل طيف‌هاي رنگي از كاملا تيره تا كاملا روشن مي‌باشد.
معمولا از پيگمنت‌هاي آلومينيومي براي ايجاد رنگ نقره‌اي در مستربچ‌ها استفاده مي‌شود.
به منظور رنگ دهي به مستربچ متاليك از ذرات مش بندي شده استفاده فلزات ديگري مانند مس و برنج نيز استفاده مي‌شود.
اما از آنجا كه اين فلزات در معرض رطوبت و اكسيژن به سرعت كدر مي‌شوند، از تركيب رنگدانه‌هاي چندين فلز با درصدهاي مناسب براي تهيه‌ي اين مستربچ استفاده مي‌شود.
رنگ‌هاي متاليك، داراي يك رنگ زمينه‌ خاص مي‌باشند، بنابراين در هنگام انتخاب رنگدانه‌هاي فلزي بايد به اين نكته توجه نمود.
از آنجا كه رنگدانه‌هاي  معدني، مات شدن مستربچ را افزايش مي‌دهد، استفاده از آن‌ها به همراه رنگدانه‌هاي فلزي توصيه نمي‌شود.
بهينه سازي مقادير رنگدانه‌ها، چگونگي تركيب آن‌ها و ديگر مراحل رنگ دهي در مستربچ‌ها بايد دقيق و طبق دستورالعمل تهيه شود؛ چرا كه تغيير در مشخصه‌هاي رنگدانه‌ها مي‎ تواند مشكلاتي از جمله كلوخه شدن، انباشتگي و ايجاد رگه‌هاي اضافي را به همراه داشته باشد.

پيشنهاد آداك: مستربچ چيست؟


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۹ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۳:۰۷:۲۸ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

تفاوت مستربچ و كامپاند

تفاوت مستربچ و كامپاند چيست؟

اين روزها صنعت توليد محصولات پلاستيكي، بيش از هر دوره ديگري در طول تاريخ توسعه يافته و جنبه ها و بخش‌هاي مختلفي به آن اضافه شده است. همين عامل موجب شده تا اين پروسه علاوه بر داشتن پيچيدگي‌هاي بسيار، قيمت نهايي كمتري براي مصرف كننده داشته و به اين ترتيب محبوبيت بيشتري به خود بگيرد. كامپاند و مستربچ را مي توان دو مدل از تركيبات افزودني در صنعت پلاستيك دانست كه مي‌تواند تا حدود زيادي موجب نفوذ بيشتر قطعات پلاستيكي در بين عامه مردم شود. با اين حال اغلب خريداران اطلاعات صحيحي پيرامون آن ها نداشته يا تفاوت كامپاند و مستربچ نمي دانند. همين عامل باعث شده تا در زمان استفاده يا خريد آن ها، دچار مشكل شوند.
به دليل وجود مشكلات عمده در فرايند ساخت محصولات صنعتي به كارگيري مواد پليمري به عنوان راهكاري اساسي مورد توجه صنعتگران قرار گرفته است.
بنابراين لازم است، كه خواص مواد پليمري با استفاده از گزينه‌هاي مناسب بهبود يابند. ضعف در ساختار مواد پليمري ترموپلاستيك، زمينه را براي پيشرفت و كاربرد مستربچ و كامپاند فراهم نموده است. اين فراورده‌هاي شيميايي،‌ از تركيب موادي پليمري و مواد افزودني گوناگون با نسبت‌هاي مناسب تهيه مي‌شوند.
افزايش سرعت فرايند سنتز و جلوگيري از مصرف بي رويه مواد اوليه در ساخت محصولات پلاستيكي از خصوصيات اين فراورده‌ها مي‌باشند.
ما در ادامه اين مقاله سعي داريم تا مرور واضحي روي اين موضوع داشته و جنبه هاي مختلف آن را خدمت شما عزيزان بيان كنيم.
بدون شك اين اقدام مي‌تواند تا حد زيادي مانع از بروز اشتباه در ذهن شما عزيزان شود. لذا اگر تمايل داريد تا تفاوت اين دو محصول را بدانيد، حتما ما را تا انتها همراهي فرماييد.

معرفي مستربچ

مستربچ را مي توان جزو معروف ترين و البته پركاربردترين مدل محصولات در صنعت پلاستيك سازي دانست.
در واقع مستربچ ها نوعي تركيبات افزودني هستند كه قادراند تا خواص و ويژگي هاي مختلفي را در پليمر نهايي ايجاد كنند.
اين محصولات داراي سه جزء پايه پليمري، عامل سازگار كننده و ماده افزودني هستند.
پايه پليمري موجب تركيب بهتر مستربچ با پليمر اوليه مي شود. عامل سازگار كننده هم اين تركيب را تسهيل مي‌كند.
ماده افزودني هم مي‌تواند شامل رنگ، تركيبات بهينه سازي يا پركننده‌ها باشد كه در نهايت منجر به كاهش قيمت مستربچ ها خواهند شد.
البته اين تمام موضوعي نيست كه باعث جذابيت اين مدل از محصولات شده است.
در واقع مستربچ ها به دليل كاربرد و كارايي منحصر به فرد خود، مي‌توانند بخش زيادي از مشكلات صنعت پلاستيك سازي را برطرف كنند.
همين عامل هم باعث شده تا به عنوان يكي از اصلي ترين متريال ها جهت رفع مشكلات موجود در صنعت پلاستيك سازي قلمداد شوند.
لازم به ذكر است كه انواع مستربچ به صورت جداگانه ساخته شده و شكل آن ها مشابه دانه هاي گرانولي است.
افراد اين تركيبات را مستقيماً با دانه هاي گرانولي اوليه تركيب كرده مو حصول نهايي مي تواند ويژگي هاي مختص به آن را داشته باشد.
البته اين موضوع به شرطي است كه تركيب آن به شيوه اصولي و مطابق با فرمولاسيوني ويژه صورت گيرد.

پيشنهاد آداك: مستربچ چيست؟

معرفي كامپاند

كامپاندها گروهي ديگر از محصولات كارآمد در صنعت پلاستيك سازي هستند. اين گروه از محصولات هم مانند مستربچ ها براي تغيير ساختار و ويژگي هاي پلاستيك نهايي به كار گرفته مي شوند.
با اين تفاوت كه كامپاند ها به صورت يكجا استفاده شده و نيازي به تركيب پليمر با آن ها نيست. به عبارت ساده‌تر، كامپاند به تنهايي مي تواند براي توليد پلاستيك مناسب باشد.
اين محصولات از تركيب چند پايه پليمري مختلف و دانه هاي افزودني ايجاد شده‌اند. اين تركيبات در دستگاهي به نام اكسترودر با همديگر تركيب شده و سپس به حالت مذاب درآمده است.
اين مواد مذاب درون دستگاهي به نام خنك كننده ريخته مي شوند. خنك كننده باعث مي شود تا كامپاند به شكل جامد در بيايد.
پس از آن كامپاند را به دانه هاي كوچكي خرد كرده و به طور مستقيم در اختيار توليد كنندگان قطعات پلاستيكي قرار مي دهند.
به عبارت ساده‌تر اين توليدكنندگان تنها كافي است تا محصول مورد نظر را در داخل دستگاه تزريق پلاستيك ريخته و ديگر نيازي به اضافه كردن مواد ديگر ندارند.
همين عامل باعث شده تا استفاده از آن ها بسيار ساده تر باشد.

منبع: آداك


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۸ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۶:۵۲ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

كاربرد مستربچ چيست؟

كاربرد مستربچ چيست؟ 

مستربچ را مي توان به عنوان يكي از بهترين و البته كارآمد ترين محصولاتي دانست كه در صنعت پلاستيك استفاده مي شود. اين ماده قادر است تا تغييرات زيادي در پليمر نهايي ايجاد كرده و آن را كارآمدتر كند. همين عامل باعث شده تا ميزان نفوذ مستربچ در صنايع مختلف روز به روز بيشتر شود. با اين حال كم نيستند افرادي كه با كاربرد مستربچ آشنايي نداشته و نمي دانند كه اين ماده براي چه اموري استفاده مي شود. ما در ادامه قصد داريم تا مرور واضحي بر روي جنبه هاي مختلف آن داشته و انواع كاربرد مستربچ را براي شما عزيزان شرح دهيم، پس بهتر است ما را تا انتها همراهي فرماييد.

 مستربچ چيست؟ 

قبل از اين كه بخواهيم به كاربرد مستربچ بپردازيم، بهتر است ابتدا مرور كوتاهي بر روي ماهيت آن داشته باشيم؛ چرا كه اغلب افراد در گام نخست با درك ماهيت اين محصول مشكل دارند.

در واقع مستربچ ها به آميزهاي غليظي گفته مي شود كه سه بخش شامل مواد افزودني، عامل سازگار كننده و پايه پليمري دارند.

هر كدام از اين بخش ها وظيفه خاصي داشته و تاثير بالايي در كاربرد آن دارند.

عموماً افزودني ها مي توانند پودر رنگ، پركننده هاي معدني يا مواد شيميايي ديگر باشند كه در جهت تغيير رنگ، كاهش قيمت يا بهبود خواص نهايي پليمر عمل مي كنند.

دو جزء ديگر هم براي تركيب بهتر و كارايي ايده آل ترين محصول خلق شده اند. مستربچ به نوبه خود تحولات بيشماري را در صنعت پلاستيك سازي ايجاد كرده، به نحوي ساخت محصولات كارآمد بدون كمك آنها ممكن نيست.

 كاربرد هاي مستربچ 

مستربچ ها كاربردهاي بسيار متنوعي دارند. هر كدام از آن ها به نحوي مي توانند باعث خلق محصول ايده آل شوند.

در حالت كلي مستربچ از نظر كاربرد و كارايي به سه دسته مستربچ افزودني، رنگي و پركننده تقسيم مي شود.

هر كدام از آن ها نيز مي توانند كاربردها و كارايي هاي گوناگوني داشته باشند. ما در ادامه هر كدام را به شيوه اي مناسب براي شما عزيزان شرح داده ايم.

 افزودني 

تغيير خواص شيميايي و فيزيكي پلاستيك ها يكي از مهمترين اهدافي است كه مهندسان و صنعتگران به طور پيوسته در جهت رسيدن به آن تلاش كرده‌اند.

اين مورد هم به لطف مستربچ افزودني فراهم شده است. كاربرد اين مستربچ ها در نوع خود بسيار شاخص و منحصر به فرد است.

ما در ادامه چند مورد از اين كاربرد ها را براي شما ذكر كرده ايم كه به وسيله مستربچ افزودني ممكن شده است.

 بهبود ضربه پذيري 

اين قابليت به كمك گروهي از مستربچ ها نانو پايه نظير PE ،PP و PVC ممكن شده است.

 ليز كنندگي 

اين خاصيت به شدت در پلاستيك هاي حوزه پزشكي مورد نياز بوده و براي حركت راحت تر مواد و تركيبات در داخل آن ها استفاده مي شود.

در واقع اين تركيبات باعث كاهش اصطكاك پلاستيك شده و حركت مايعات درون آن ها را ساده تر مي كنند.

كاربرد مستربچآشنايي با كاربرد مستربچ چيست؟

 كاهش چسبندگي 

اين قابليت به لطف گروهي از مستربچ ها به نام آنتي بلاك ها فراهم مي شود كه قادر است تا چسبندگي يك نوع پلاستيك به سطوح مختلف را كاهش دهد.

چنين قابليتي بيشتر در فيلم هاي رنگي ديده مي شود كه ضخامت اندكي دارند.

 شفاف سازي و روشن كنندگي از كاربرد مستربچ 

اين قابليت را مي توان يكي از شاخص ترين كاربرد هاي مستربچ ها دانست. يقينا شماهم پلاستيك هاي مختلفي را ديده ايد كه رنگي شفاف و روشن دارند.

اين مزيت به لطف گروهي از مستربچ ها فراهم شده كه باعث شفافيت يك پلاستيك مي شوند.

 خاصيت آنتي استاتيك 

كاهش خاصيت آنتي استاتيك يا الكتريسيته ساكن را مي توان به عنوان يكي از بهترين و البته شاخص ترين قابليت هايي دانست كه به وسيله مستربچ ها فراهم مي شود.

اين قابليت براي ساخت قطعاتي كه در ابزار هاي حساس استفاده مي شوند، بسيار حائز اهميت است.

 ممانعت از اكسيداسيون 

اكسيد شدن پليمر يكي از اتفاقات ناگواري است كه مي تواند در طول زمان براي آن رخ دهد.

خوشبختانه اين روزها به لطف مستربچ ها، از چنين اتفاقي جلوگيري شده و عملا پلاستيك هاي جديد به صورت آنتي اكسيدان ساخته مي شوند .

 افزايش مقاومت سايشي از مهم ترين كاربرد مستربچ 

افزايش مقاومت سايشي را مي توان به عنوان يكي از مهم ترين كاربرد هايي دانست كه به كمك مستربچ هاي افزودني فراهم شده است.

اين دسته از متريال ها مي توانند مقاومت پلاستيك در برابر ساييدگي را به طرز چشمگيري افزايش دهند.

افزون بر اين موارد، كاربرد هاي ديگري هم توسط اين گروه از مستربچ ها فراهم شده كه از جمله آن ها مي توان موارد زير را نام برد:

  • پايدار كنندگي نور
  • روشن كنندگي
  • براق كنندگي
  • بهبود دهنده فرايند ذوب
  • و…

 از كاربرد مستربچ ها تغيير رنگ 

تغيير رنگ مي توان به عنوان يكي از شاخص ترين و البته مهم ترين كاربرد هايي دانست كه به وسيله مستربچ فراهم شده است.

به همين جهت هم بوده كه گروه شاخصي از مستربچ ها به عنوان مستربچ رنگي شناخته مي شوند.

در اين تركيبات رنگدانه هاي مختلفي جاي گرفته است كه تركيب آن ها در پروسه توليد باعث مي شود تا رنگ نهايي پليمر تغيير كند.

اين عامل مهمترين دليلي بوده كه باعث شده تا مستربچ نفوذ زيادي در صنعت پلاستيك سازي داشته باشد.

اين موضوع به حدي بوده كه بسياري با شنيدن نام مستربچ، به ياد كاربرد اصلي آن يعني تغيير رنگ مي افتند.

يكي از كاربرد مستربچ، پركنندگي است

پركنندگي را مي‌توان يكي از كاربرد هاي اصلي براي مستربچ ها در نظر گرفت. در واقع گروهي از اين متريال ها وجود دارد كه مي توان آن ها را با دانه هاي گرانولي پليمر تركيب كرد.

اين عامل باعث مي شود تا حجم نهايي ماده پلاستيك افزايش پيدا كرده و در نتيجه قيمت تمام شده آن كاهش يابد.

اين عامل مهمترين دليلي است كه باعث مي شود تا مواد پر كننده كاربردهاي بيشتري در صنعت پلاستيك سازي داشته باشند.

سخن آخر

مستربچ ها را مي توان يكي از پركاربردترين و البته بهترين متريال هايي دانست كه در صنعت پلاستيك سازي استفاده مي شود.

دليل اين محبوبيت را مي توان كاربرد هاي بي نظير مستربچ دانست كه بر روي تمام جنبه هاي پليمري نهايي تاثير مي گذارد.

با اين حال كم نيستند افرادي كه هنوز به خوبي با اين كاربردهاي آشنايي نداشته و به همين جهت دليل اهميت آن را درك نكرده اند.

ما در اين مقاله سعي داريم تا مرور كوتاهي بر روي كاربرد هاي مستربچ و جنبه هاي مختلف آن داشته باشيم.

با اين حال اگر نيازمند راهنمايي بيشتر و خريد مستربچ مناسب هستيد، مي توانيد هم اكنون با كارشناسان ما در گروه آداك تماس حاصل فرماييد.

همراه ما باشيد با خواندن مقاله: انواع مستربچ


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۳ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۱:۳۹:۱۸ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

انواع مستربچ

انواع مستربچ

مستربچ ها را مي توان جزو خلاقانه ترين توليداتي دانست كه تاثير بسيار چشمگيري در پيشرفت صنعت توليد پلاستيك داشته است. اين ماده قادر است تا طيف زيادي از مشكلات حيطه پلاستيك را برطرف كرده و مقياس پذيري آن در حيطه هاي مختلف را افزايش دهد. با اين وجود بخش زيادي از مردم اطلاعات دقيقي پيرامون اين ماده نداشته و با انواع مستربچ آشنايي ندارند. به همين جهت است كه در پروسه خريد يا انتخاب دچار سردرگمي مي شوند.

ما در ادامه اين مقاله سعي داريم تا مرور واضحي بر روي آن داشته و هر مدل را به شيوه اي ايده آل براي شما عزيزان شرح دهيم. لذا توصيه مي شود كه ما را تا انتهاي اين مقاله همراهي فرماييد.

مستربچ چيست؟

قبل از اين كه بخواهيم به بررسي انواع مستربچ بپردازيم، بهتر است ابتدا مرور كوتاهي بر روي خود آن داشته باشيم.

در واقع مستربچ ها به افزودني هايي گفته مي شود كه به منظور تغيير رنگ، كاهش قيمت نهايي يا بهبود ساختار پلاستيك ها استفاده مي شوند.

اين محصولات به همراه پلاستيك اصلي وارد دستگاه تزريق مي شوند. در حقيقت پلاستيك هاي خام با آن چيزي كه ما در زندگي روزمره خود مشاهده مي كنيم، تفاوت هاي شاخصي داشته و عموما بي رنگ هستند.

توليدكنندگان به وسيله مستربچ به آن ها رنگ دلخواه را مي دهند. از طرفي برخي از ويژگي هاي ديگر مانند نچسب بودن، آنتي اكسيدان بودن و… از جمله خواصي است كه مي توان به كمك مستربچ ها آن را به پلاستيك هاي خام اضافه كرد.

البته هر يك از اين ويژگي هاي توسط نوع خاصي از مستربچ ها اضافه مي شود كه ما در ادامه آن را خدمت شما عزيزان شرح داده ايم.

آشنايي با انواع مستربچ

اهميت و البته كاربرد مستربچ ها باعث شده تا انواع مختلفي از اين محصولات در بازار توليد شود. هر كدام از اين مدل ها نيز خود زير دسته ها و انواع گوناگوني دارند كه موجب گستردگي آن ها مي شود.

اما در حالت كلي تمام مستربچ هاي بازار در سه دسته جاي مي گيرند كه ما در ادامه همگي آن ها را خدمت شما عزيزان شرح داده ايم.

  • مستربچ پركننده

اين دسته از مستربچ ها را مي توان جزو ساده ترين و البته پيش پا افتاده ترين مدل هاي مستربچ دانست. اين متريال ها غالبا با هدف افزايش حجم پلاستيك نهايي استفاده شده و قيمت اندكي هم دارند.

همين مورد باعث شده تا اغلب صنعتگران از آن ها براي كاهش قيمت تمام شده پلاستيك هاي نهايي استفاده كنند.

براي ساخت اين مدل از مستربچ ها، غالبا تركيباتي نظير كربنات كلسيم، مستربچ تالك، ميكا و… استفاده مي شود.

البته ناگفته نماند كه اين تركيبات علاوه بر خاصيت پر كنندگي خود، برخي از خواص ماده نهايي را هم تغيير مي دهند.

  • مستربچ رنگي

مستربچ رنگيانواع مستربچ: مستربچ رنگي

مستربچ رنگي را مي توان دومين گروه از اين محصولات بي نظير دانست. در واقع اين تركيبات رايج ترين راهكار ممكن براي تغيير رنگ نهايي پلاستيك هستند.

اين متريال ها داراي حجم زيادي از رنگ دانه ها و مقدار اندكي از پليمر هاي حمل كننده هستند.

توليد كنندگان اين مستربچ ها را به همراه پلاستيك خام وارد دستگاه تزريق كرده و نتيجه نهايي دقيقا مطابق با رنگ مستربچ هاي رنگي خواهد بود.

البته بايد عنوان كنيم كه شدت اين رنگ متناسب با غلظت به كار رفته و نوع مستربچ متغير خواهد بود.

از طرفي ممكن است تا حدودي در اصلاح ساختار پلاستيك موثر باشد. اما در هر حال وظيفه اصلي آن تغيير رنگ است.

  • مستربچ افزودني پركاربردترين انواع مستربچ

مستربچ افزودني را مي توان به عنوان مطرح ترين و البته پر كاربرد ترين مدل هاي اين محصول در بازار دانست.

در واقع اين تركيبات توانستند به شيوه اي اعجاب انگيز صنعت پلاستيك سازي را متحول كرده و موجب نفوذ آن در ساير حيطه هاي توليدي شوند.

هدف اصلي اين متريال ها ، بهبود يا اصلاح ساختار نهايي پلاستيك است. براي مثال ممكن است پلاستيك مورد نظر شما در نزديك مخازن سوخت قرار گيرد.

لذا نبايد به هيچ عنوان الكتريسيته ساكن توسط آن جذب شود. در اين حالت مي توان با افزودن مستربچ آنتي استاتيك، خاصيت مورد نظر را در پلاستيك نهايي ايجاد كرد.

البته اين موضوع تنها محدود به غير استاتيك كردن پلاستيك ها نمي شود. بلكه مي توان طيف بسيار بيشتري از ويژگي ها را در بطن آن ها جاي داد كه ما در ادامه برخي از آن ها را خدمت شما عزيزان ذكر مي كنيم.

  • مستربچ ليز كننده 

اين مدل به منظور كاهش اصطكاك در بين سطوح مختلف پلاستيكي استفاده مي شود. مواردي همچون سلفون بسته بندي، لوازم پزشكي و… از جمله توليداتي هستند كه اين نوع مستربچ در آن ها استفاده مي شود.

  • مستربچ روشن كننده

اين مدل از مستربچ ها به منظور شفاف سازي و براق سازي سطوح پلاستيكي استفاده مي شود. با بكار گرفتن اين متريال ها، نور بيشتري از پلاستيك نهايي عبور مي كند.

به همين جهت است كه در ساخت ظروف پلاستيكي، محصولات شفاف كننده فلوئورسنت و… استفاده مي شوند.

  • مستربچ آنتي بلاك 

اين دسته از مستربچ ها بيشتر به منظور كاهش چسبندگي بين لايه هاي مختلف پلاستيك استفاده مي شوند.

به همين جهت است كه در ساخت ورقه هاي پلاستيكي و به منظور جداسازي بهتر آن ها بعد از پروسه توليد، استفاده مي شوند.

اين موارد تنها گوشه اي از انواع مستربچ افزودني موجود در بازار است. مدل هاي ديگري نظير مستربچ  هسته زا، پايداركنندۀ نور UV، براق كننده، ضد سايش، كمك فرآيند پليمر، ضد شبنم، حفره زا، ضد چسبندگي و…. انواع  ديگري از اين تركيبات بي نظير هستند.

به ياد داشته باشيد كه هر كدام از اين مترال ها مي توانند علاوه بر خاصيت ياد شده، كاربرد هاي ديگري مثل تغيير رنگ يا پر كنندگي  داشته باشند.

از طرفي تركيبات به كار رفته در آن ها مي تواند تا حدودي موجب تغيير در ساختار نهايي محصول شما شود. لذا توصيه مي شود تا قبل از خريد، حتما مشاوره هاي لازم را از افراد حرفه اي دريافت كنيد.

سخن آخر

مستربچ را مي توان جزو مهمترين تركيباتي دانست كه در صنعت توليد پلاستيك استفاده مي شود.

كاربرد هاي بي نظير اين محصول باعث شده تا انواع مستربچ در بازار عرضه شود. با اين وجود بخش زيادي از افراد به خوبي با آن ها آشنايي ندارند.

ما در اين مقاله سعي كرده ايم تا انواع مستربچ موجود در بازار را براي شما عزيزان شرح داده و مروري بر زير دسته هاي هر كدام داشته باشيم.

با اين وجود اگر به دنبال خريد نوع خاصي از مستربچ هستيد، مي تواند هم اكنون با كارشناسان ما در شركت آداك تماس حاصل فرماييد.


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ دى ۱۴۰۲ساعت: ۰۲:۲۰:۰۴ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

مستربچ رنگي چيست ؟

مستربچ رنگي چيست ؟ 

طي دهه هاي گذشته، تنوع بسيار زيادي در حيطه فناوري هاي مربوط به صنعت پلاستيك سازي رخ داده است. مستربچ رنگي چيست ؟ يكي از مهم ترين نوآوري هايي كه در اين حيطه به چشم مي خورد، نفوذ بيشتر مستربچ رنگي در امور صنعتي است.

در واقع اين ماده مي تواند به عنوان متريالي ايمن و ارزان براي ايجاد رنگ در صنايع توليدي مورد استفاده قرار گيرد. همين موضوع هم سبب شده تا تقاضاي بسيار زيادي براي آن ايجاد شود.

با اين وجود هنوز هم اغلب افراد، شناخت دقيقي از آن ندارند. ما در اين مقاله سعي داريم تا مروري بر روي ماهيت اين دسته از محصولات داشته و جنبه هاي مختلف آن را خدمت شما عزيزان بيان كنيم.

لذا اگر شما هم قصد داريم تا دليل محبوبيت اني محصولات بي نظير را بدانيد، توصيه مي كنيم كه حتما ما را تا انتها همراهي كنيد.

 ماهيت مستربچ رنگي چيست ؟ 

نخستين فاكتوري كه كاربران را دچار سردرگمي مي كند، درك ماهيت اصلي مستربچ است.

در واقع مستربچ به متريال هايي گفته مي شود كه به منظور ايجاد رنگ در صنايع توليد پلاستيك مورد استفاده قرار مي گيرند.

خود پلاستيك ها در حالت عادي فاقد رنگ هستند.اما مي توان به وسيله مستربچ رنگي، آن ها را در انواع رنگ هاي مختلف توليد كرد.

افزون بر اين موارد، مستربچ هاي رنگي مي توانند ويژگي هاي اصلي پلاستيك ها را بهبود داده و به پايداري بيشتر آن ها كمك كنند.

اين مواد تركيبي از پايه پليمري، عامل سازگار كننده و افزودني ها هستند.

هر يك از اين اجزا مي تواند انواع گوناگوني داشته باشد كه هركدام ويژگي هاي مختلفي را به ماده نهايي مي بخشند.

همين مورد هم باعث شده تا اغلب متخصصان به كمك تغيير اين متريال ها، نسبت به اصلاح و بهبود ساختار پلاستيك نهايي اقدام كنند.

اين موضوع همان عاملي است كه باعث مي شود تا اين دسته از تركيبات، بيش از پيش مورد توجه سازندگان و كارشناسان مختلف قرار گيرند.

 مواد تشكيل دهنده مستربچ 

همانگونه كه اشاره كرديم، مستربچ ها انواع گوناگوني دارند كه در مقاله انواع مستربچ به اين موضوع به طور كامل پرداختيم.

اما همگي آن ها سه جزء ثابت دارند كه مي تواند از متريال هاي مختلفي تشكيل شود.

ما در ادامه هر سه اين اجزا را براي شما شرح داده و انواع هر كدام را هم ذكر كرده ايم.

 پليمر پايه 

پليمر پايه را مي توان به عنوان نخستين و البته مهم ترين متريالي دانست كه اغلب افراد در حين خريد مستربچ رنگي به آن توجه مي كنند.

غالبا براي ساخت مستربچ از پليمر هايي نظير پلي اتيلن، پلي پروپيلن، پلي استايرن، اتيلن وينيل استات، واكس‌ هايي با وزن مولكولي پايين، پليمر‌ آلكيدي و… استفاده مي شود.

اين تركيبات به تنهايي يا در كنار مواد ديگر، به عنوان پليمر پايه مورد استفاده قرار مي گيرند.

در نظر داشته باشيد كه بايد نوع پليمر پايه با نوع پلاستيك استفاده شده در فرايند تزريق يكسان باشد.

در غير اين صورت مستربچ رنگي نمي تواند عملكرد مناسبي را از خود نشان دهد.

 مواد افزودني 

همانگونه كه در بالا اشاره كرديم، از مستربچ ها براي بهبود خواص هم استفاده مي شود. اين مزيت به كمك بخشي از اين مستربچ تحت عنوان افزودني ها صورت مي گيرد.

در واقع افزودني ها به تركيباتي گفته مي شود كه در كنار پليمر پايه استفاده شده و شامل موارد پر كننده، بهبود دهنده خواص، پيگمنت ها ، رنگ دانه هاي معدني و… هستند.

در حقيقت اين بخش همان چيزي است كه رنگ نهايي مستربچ و البته پلاستيك را تعيين مي كند.

از طرفي ديگر، بسياري از مشكلات پلاستيك نهايي هم به كمك متريال هاي اين بخش تغيير مي كند.

همين مورد باعث شده تا افراد حرفه اي، دقت بسيار بيشتري بر روي آن داشته و در نتيجه در پروسه خريد خود آن را در اولويت قرار دهند.

خريد انواع مستربچ رنگيانواع مستربچ رنگي

سازگار كننده ها

مواد افزودني و پليمر پايه، غالبا به شيوه نرمال با همديگر تركيب نمي شوند. در بسياري از مواقع، دو ماده مذكور نمي توانند سازگاري لازم را داشته باشند.

بر همين مبنا ماده اي ديگر به ساختار مستربچ ها اضافه مي شود كه وظيفه اصلي آن، تركيب بهتر دو بخش مذكور است.

از جمله مطرح ترين سازگاركننده هايي هستند كه براي ساخت مستربچ رنگي مورد استفاده قرار مي گيرند:

  • پلي پروپيلن گرافت شده با مالئيك انيدريد (PP-g-MA)
  • پلي اتيلن گرافت شده با مالئيك انيدريد (PE-g-MA)
  • ABS گرافت شده با مالئيك انيدريد (ABS-g-MA)

هر كدام از اين متريال ها تنها با گروه خاصي از پليمر ها و افزودني ها سازگاري دارند.

از طرفي خود آن ها نيز مي توانند در خواص محصول نهايي موثر باشند. لذا عملا انتخاب دقيق آن ها نيازمند تجربه و دقت بالايي است.

با انتخاب ” مستربچ رنگي ” مي توانيد انواع مستربچ هاي موجود در اين دسته را مشاهده نماييد.

 كاربرد مستربچ رنگي چيست ؟ 

مزايا و البته ويژگي هاي منحصر به فرد مستربچ ها موجب شده تا نفوذ بالايي در صنعت داشته باشند. اين موضوع هم به لطف كاربردهاي بي نظيري است كه براي آن ها خلق شده است.

در واقع كاربرد مستربچ ها بسيار وسيع است. اما شاخص ترين آن ها بهبود يا اصلاح خواص پلاستيك نهايي در صنعت پلاستيك سازي است.

براي مثال بايد در توليدات پلاستيكي صنعت پزشكي نظير آمپول، ميزان اصطكاك به حداقل رسيده و سرعت حركت مايعات بيشتر شود.

در اين حالت توليد كنندگان از مستربچ ليز كننده با رنگ روشن استفاده مي كنند.

در چنين موقعيتي، مستربچ مذكور نه تنها رنگ پلاستيك نهايي را تغيير داده، بلكه ساختار آن ها را هم اصلاح كرده است.

در حالت كلي مي توان گفت كه كاربرد اصلي مستربچ ها تغيير رنگ و اصلاح خواص پلاستيك نهايي است. اما در پاره اي از شرايط هم قيمت نهايي پلاستيك افزايش پيدا مي كند.

در چنين حالتي است كه توليد كنندگان نسبت مستربچ به پلاستيك را افزايش داده و از اين طريق موجب كاهش قيمت تمام شده محصول نهايي مي شوند. در اين حالت از مستربچ پركننده استفاده مي شود.

سخن آخر

مستربچ رنگي چيست ؟ مستربچ رنگي را مي توان جزو تركيباتي دانست كه در طي يك دهه گذشته، به شدت مورد توجه صنعتگران قرار گرفته اند.

اين محصولات زمينه را براي توليد پلاستيك هايي با رنگ و ساختار متنوع فراهم كرده اند.

از طرفي ديگر برخي از آن ها به كاهش قيمت هاي اين حوزه هم كمك هاي شاياني كرده اند.

با وجود اين مزايا، هنوز هم طيف زيادي از مردم در رابطه با ماهيت آن ها اطلاعات دقيقي ندارند.

ما سعي كرديم تا در اين مقاله جنبه هاي مختلف آن را خدمت شما عزيزان شرح دهيم.

با اين وجود اگر هنوز هم نيازمند اطلاعات تكميلي در رابطه با ماهيت آن هستيد و يا قصد خريد مستربچ رنگي را داريد، مي توانيد هم اكنون با كارشناسان ما در گروه آداك تماس حاصل فرماييد.


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۰ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۰۴:۱۲ توسط:فاطمه قاسمي موضوع:

مستربچ چيست؟

مستربچ چيست؟

مستربچ  را مي توان به عنوان يكي از بهترين و ايده آل ترين محصولاتي دانست كه در صنعت پلاستيك سازي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. اين متريال در نوع خود توانست انقلاب بزرگي را در دنياي پلاستيك سازي ايفا كند. به گونه اي كه اين روزها بخش قابل توجهي از تغييراتي كه در پلاستيك اعمال مي شود، به كمك مستربچ ها ممكن شده است. با اين حال كم نيستند افرادي كه هنوز با اين محصول و ماهيت آن آشنايي ندارند و نمي دانند مستربچ چيست؟
همين عامل باعث شده تا در پروسه انتخاب و استفاده از آن دچار مشكل شوند. ما در ادامه اين مقاله سعي داريم تا مرور واضحي بر روي اين متريال بي نظير داشته و تمام جنبه هاي آن را براي شما عزيزان بيان كنيم.

ماهيت مستربچ

اغلب افراد با شنيدن نام مستربچ دچار سردرگمي مي‌شوند. اين موضوع هم به دليل نداشتن درك صحيح و واضح از آن است.
در حقيقت اغلب آن ها نمي‌ دانند كه مستربچ چيست و ساختار آن به چه صورت است. در اين رابطه بايد عنوان كنيم كه آن نيز مشابه دانه هاي گرانولي هستند.
با اين تفاوت كه  برخلاف دانه هاي گرانولي، از پليمر ساخته نشده اند. بلكه شامل مواد افزودني، پايه پليمري و عامل سازگار كننده هستند.
پايه پليمري و عامل سازگار كننده مي توانند باعث تركيب بهتر آن با دانه هاي گرانولي شوند. مواد افزودني هم مي‌تواند شامل رنگ، پر كننده ها و تركيباتي باشد كه در نهايت منجر به تغيير خواص پلاستيك نهايي مي شوند.
در واقع بخش افزودني مستربچ، مهمترين عاملي است كه منجر به تغييرات كلي اين ماده شده است.
مواد تغيير دهنده، رنگ، پركننده ها و يا تركيبات ديگري كه منجر به تغيير خواص مي شوند، همگي به عنوان ماده افزودني به آن اضافه مي‌شوند.
همين عامل باعث شده تا اين مواد، كاربردها و كارايي هاي گوناگوني داشته باشند.

مواد اوليه مستربچ چيست؟

به منظور توليد مستربچ ‎ها، سه گروه از مواد شيميايي مورد نياز مي‌باشد. پليمر پايه به عنوان بنيان اصلي اين محصول نقش كاربردي را به عهده دارد.
اين گروه از تركيبات بايد داراي خصوصياتي ويژه‌اي مثل وزن مولكولي پايين باشند. تشابه خصوصيات پليمر‌هاي پايه به مواد پلاستيكي اصلي از ديگر نكاتي است كه در اين قسمت بايد مورد توجه قرار گيرد. پليمرهاي آلكيدي، پلي پروپيل، پلي اتيلن‌ها و اتيلن وينيل استات، از پركاربردترين پليمرهاي پايه مي‎ باشند.
افزودني‎ ها شامل تقويت كننده‌ها، پركننده‎ ها و پيگمنت‌هاي رنگي هستند، دومين تركيب كاربردي در سنتز مستربچ مي ‎باشند.
اين گروه از مواد شيميايي با ايجاد تغييراتي در خواص پليمرها، در بهبود و حفظ كيفيت محصول نهايي اهميت ويژه‌اي دارند.
پيگمنت‌هاي مورد استفاده در فرايند توليد اين نوع پليمرها‌ از قدرت رنگ دهي فوق العاده‌اي برخوردار مي‎ باشند.
بنابراين به منظور پخش شدن و يكنواخت شدن رنگ در محصول بايد از تقويت كننده‌ها و پركننده‌هاي مناسبي استفاده شود.
از آميختن نسبت‌هاي دقيقي از اين تركيبات، افزودني‌هاي متناسب با پليمر پايه حاصل مي‌شود.
سنتز و توليد مستربچ از چندين مرحله تشكيل شده است. نخستين قدم براي تهيه‌ي اين مواد پليمري، طراحي فرمولاسيوني با بازده بالا مي ‎باشد.
بهينه سازي مقادير مواد اوليه‌، زمان و سرعت تركيب شدن آن‌ها  و ديگر پارامترها بر اساس فرمولاسيون و خروجي دستگاه صورت مي‌پذيرد.
مرحله‌ بعدي مخلوط نمودن مواد اوليه و ذوب كردن آن‌ها در دماي مناسب مي‌باشد.
اين مرحله از اهميت ويژه‌اي برخوردار مي ‎باشد؛ چرا كه موثرترين روش براي پخش و يكنواخت سازي افزودني‌ها در تمام قسمت‌هاي پليمر مي‌باشد.
خيس شوندگي افزودني‌ها، مخلوط كردن فيزيكي، توزيع، پراكنده سازي و پايدار نمودن مراحل اصلي فرايند مخلوط سازي مي‎ باشند.
بعد از اتمام مراحل سنتز، لازم است كه تركيب تهيه شده، توسط سيستم‌هاي خنك كننده در دماي مناسب خنك شوند.
در نهايت براي ساخت مستربچ‌هايي با اندازه‌هاي مناسب و به صورت دانه‌اي، آن‌ها را از فيلترهاي الك كننده عبور مي‌دهند.

انواع مستربچ

كاربرد هاي بي نظير و البته كارايي منحصر به فرد مستربچ باعث شده تا انواع مختلفي از آن ها در بازار عرضه شود.
هر يك از اين مدل ها براي طيف خاصي از امور استفاده شده و كاربرد منحصر به خود را دارند. در حالت كلي مستربچ ها به سه گروه رنگي، افزودني و پركننده تقسيم مي شوند.
منظور از مستربچ هاي افزودني، محصولاتي است كه در آن ها تركيبات مختلفي اضافه شده كه به منظور بهبود خواص ماده نهايي استفاده مي شوند.
براي مثال مقاومت در برابر اصطكاك، كاهش چسبندگي، براق سازي، روشن كنندگي و … از جمله كاربرد هايي است كه به وسيله مستربچ هاي افزودني فراهم مي شود.
البته بايد اين مورد را خاطرنشان كنيم كه هر كدام از اين مدل ها خود نوع خاصي داشته و براي امر ويژه اي مورد استفاده قرار مي گيرند.
همين عامل هم باعث شده تا گروه مستربچ هاي افزودني، به عنوان متنوع ترين و بزرگترين گروه از اين دسته از محصولات تلقي شود.
دسته دوم از مستربچ ها تحت عنوان مستربچ رنگي شناخته مي شوند. اين دسته از مستربچ ها همانگونه كه از نامشان پيداست، به منظور تغيير رنگ پليمر نهايي استفاده مي شوند.
در داخل اين مواد رنگدانه هاي غليظي وجود دارد كه تركيب آن ها با ماده نهايي منجر به تغيير رنگ پلاستيك نهايي مي شود.
عموما مستربچ هاي رنگي براي طيف مختلفي از رنگ ها و گروه هاي مختلف ايجاد مي شود كه هر كدام از آن ها به نحوي مي تواند نظر توليدكنندگان و مصرف كنندگان را به سمت خود جلب كند.
بر همين مبنا مي‌توان گفت كه گروه مستربچ هاي رنگي آن تنوع بالايي داشته و زير دسته هاي آن بسيار زياد است.
گروه سوم از انواع مستربچ ها به نام مدل هاي پر كننده شناخته مي شود. در واقع اين دسته از محصولات وظيفه افزايش حجم پلاستيك نهايي را دارند.
بر همين مبنا ماده نهايي نسبت به نمونه اوليه حجم و ساختار بزرگتري خواهد داشت.
اين موضوع باعث مي شود تا ميزان استفاده از دانه هاي گرانولي اوليه كاهش يافته و در هزينه افراد صرفه جويي شود.
به عبارت ساده‌تر اغلب سازندگان اين مدل از مستربچ را براي كاهش قيمت تمام شده محصول استفاده مي كنند.
اين عامل باعث شده تا در سال‌هاي گذشته محبوبيت اين مدل ها افزايش پيدا كند.

آشنايي با مستربچكاربرد مستربچ در صنايع چيست

كاربرد هاي مستربچ

همان گونه كه در ابتداي متن هم اشاره كرديم، مهمترين و اصلي ترين عاملي كه موجب نفوذ مستربچ در ميان عامه مردم شده، كاربردهاي متنوع آن است.
در واقع اين دسته از محصولات مي توانند خواص پلاستيك خام را به طرز معجزه آسايي تغيير دهند. به گونه اي كه آن را براي استفاده هاي گوناگون مناسب كرده و بدين ترتيب محصولي ايده آل از آن مي سازند.
كاربرد مستربچ ها تا حد زيادي به نوع آن ها بستگي دارد. اما شاخص‌ترين كاربردي كه براي اين محصولات وجود دارد، تغيير رنگ است كه به وسيله مستربچ هاي رنگي ممكن شده است.
به عبارت ساده‌تر اين مدل از متريال ها مي توانند رنگ نهايي پلاستيك را مطابق با نياز شما تغيير داده و بدين ترتيب جلوه بهتري به آن ببخشند.
كاهش هزينه هاي نهايي دومين كاربرد شاخص مستربچ ها است. اين قابليت ها به وسيله مدل هاي پركننده ممكن شده است.
كاربرد ديگري كه براي اين محصولات عنوان مي شود، تغيير خواص فيزيكي و شيميايي است. زماني كه حرف از تغيير مي شود، گونه ها و مولفه هاي زيادي مد نظر است.
همين عامل باعث شده تا كاربرد مستربچ ها در اين حيطه بسيار گسترده باشد. براي مثال آن ها مي توانند خاصيت هاي مختلفي را به پلاستيك نهايي ببخشند كه از جمله آن‌ها مي‌توان به موارد زير اشاره كرد.

  • شفاف كنندگي
  • بهبود خاصيت ضربه پذيري
  • ليز كنندگي
  • كاهش چسبندگي
  • روشن كنندگي
  • براق سازي
  • پايدار كنندگي نور
  • افزايش مقاومت سايشي
  • و …

مجموع اين كاربرد و كارايي ها باعث شده تا انواع مستربچ بيش از پيش در بين صنايع مختلف نفوذ كرده و به متريالي مناسب براي انجام تغييرات در پليمرها بدل شوند.

جذابيت‌هاي مستربچ چيست؟

به دليل كاربردهاي فراواني كه اين نوع پليمر در بخش‌هاي متفاوت صنعت دارد، در انواع متعدد توليد و مورد استفاده قرار مي‌گيرند.
تنوع گسترده اين مواد پليمري باعث شده در ساخت طيف وسيعي از محصولات پلاستيكي، قطعات خودرو و لوازم خانگي به كار برده شوند.
مستربچ‌هاي رنگي، افزودني، ليز كننده، آنتي بلاك، آنتي استاتيك، پايدار كننده و روشن كننده از انواع پركاربرد اين محصول مي‌باشد.
از مزاياي اصلي و فوق العاده‌ي مستربچ‌، مي‌توان موارد فراواني را نام برد. از جمله خصوصياتي كه اين مواد پليمري دارند، شكل گرانولي آن مي‌باشد، كه استفاده و جابجايي اين پليمر را بسيار آسان نموده است.
اشكال دانه‌اي به دليل اندازه‌ي كوچكي كه دارند، فضاي كمي را اشغال كرده و ذخيره‌سازي آن‌ها به سهولت  قابل انجام مي‌باشد.
استفاده از مقادير بهينه و كم اجزاء تشكيل دهنده‌، باعث كاهش هزينه‌ي مواد اوليه و سنتز اين پليمرها نسبت به ديگر محصولات پليمري شده است.
به همين دليل از نظر اقتصادي بسيار مقرون به صرفه مي‌باشند. علاوه بر اين كوتاه بودن زمان سنتز اينگونه پليمرها، باعث جلب رضايت صنعتگران در حوزه‌هاي مختلف شده است.
همچنين ساده بودن فرايند سنتز از برتري‌هاي كاربردي انواع مستربچ‌هاي پليمري مي‎باشد.
يكنواختي رنگ، عدم پخش شدن پيگمنت‌ها و تركيبات افزودني از ديگر پارامترهاي مهم در انتخاب مستربچ مي ‎باشد. از آنجا كه عدم پخش شدن افزودني‎ ها در قسمت‌هاي مختلف پليمر، باعث كلوخه شدن رنگ‌ها، تركيبات تقويت كننده مي‌شوند، برخورداري از اين ويژگي بسيار حائزه اهميت مي‌باشد.
پايداري و ثبات خواص مورد استفاده در طولاني مدت، يكي ديگر از عوامل اساسي مصرف اين تركيبات پليمري مي‌باشد.
كنترل شرايط سنتز به منظور تغيير پارامترهاي مختلف مانند شفافيت اينگونه پليمر‌ها، كمك بسزايي به مصرف كنندگان و سازندگان محصولات پلاستيكي نموده است.
همچنين عدم آلودگي شيميايي و حذف هزينه‌هاي اضافي جهت پاكسازي مستربچ‌ها، باعث شده كه در ساخت انواع ظروف پلاستيكي و لوازم آشپزخانه از اين پليمرهاي دانه‌اي شكل استفاده شود.

خريد مستربچ

همان گونه كه مطالعه كرديد، مستربچ ها مي‌توانند نقشي بسيار كليدي در تغيير ساختار پلاستيك ها داشته و به همين جهت به متريالي مناسب براي تغيير خواص آن بدل مي شود.
همين عامل هم سبب شده تا تقاضاي زيادي براي خريد مستربچ ميان كاربران شكل گيرد. با اين حال اغلب آن ها نمي دانند كه كدام مدل براي نياز آن ها مناسب بوده و از چه مرجعي آن را تامين كنند.
ما در گروه آداك سعي كرده ايم تا بهترين مدل هاي مستربچ  را در اختيار هموطنان عزيز قرار دهيم.
لذا اگر به دنبال خريد اين محصول و يا دانستن قيمت آن هستيد، مي توانيد هم اكنون با كارشناسان ما تماس حاصل فرماييد.

نكته طلائي مستربچ چيست؟

سازگاري عوامل اتصال دهنده‌ي مستربچ با اجزاء ديگر باعث مي‌شود، تركيبات مورد استفاده با سهولت با يكديگر تركيب شده و به راحتي به حالت اوليه برگردند.
از اين رو در صورتي كه محصول نهايي مطابق خواسته‌ي توليد كننده تهيه نشود، امكان ذوب نمودن اين پليمرها و شكل دهي مجدد آن‌ها وجود دارد.
به دليل تنوع و دسترسي آسان به اين تركيبات پليمري، تطبيق پليمرهاي پايه با محصولات و كالاهاي توليدي ميسر مي‌باشد.
مقاومت در برابر عوامل محيطي مختلف، سازگاري با شرايط گوناگون، شكل ظاهري مناسب و زيبا از ديگر امتيازات اساسي پليمرهاي مستربچ مي‌باشد.

منبع: adakeurope.com


برچسب: مستربچ,انواع مستربچ,خريد مستربچ,قيمت مستربچ,مستربچ رنگي,كاربرد مستربچ،
ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۹ دى ۱۴۰۲ساعت: ۱۱:۲۷:۳۶ توسط:فاطمه قاسمي موضوع: